Maailma on suuri ja peliala haastava. Pelejä kehitellään todella paljon ja vain osa niistä selviytyy suosion huipulle. Pelaajia on monenlaisia: nuoria, aikuisia, lapsia… Osa haluaa pelata seikkailupelejä, osa sotapelejä. Löytyypä fanikunnat myös toiminta- ja kauhupeleille. Tasohyppelypelit eivät ole koskaan poistuneet suosiosta. Mutta miten ihmeessä suunniteltua pelin, joka saavuttaa supersuosion? Tähän ei suinkaan ole tiettyä kaavaa, vaan pelisuunnittelijoiden tulee tehdä parhaansa. Lisäksi mukana saattaa olla myös ripaus onnenkantamoista.
Suomalainen pelisuunnittelu on vahvaa. Vaikka valtaosa maailman suosituimmista peleistä eivät ehkä ole suomalaisten suunnittelemia, maastamme lähtee maailmalle silti merkittäviä pelejä. Esittelemme niitä lisää hieman alempana. Suomalaiset pelaavat konsoli- ja nettipelien lisäksi pelaamassa myös nettikasinoilla, joka taas on oma alansa. Käy tällä sivustolla lukemassa aiheesta.
Ensimmäisiä suomalaisia pelejä
Lähdetäänpä liikkeelle aivan ensimmäisestä, suomalaisesta pelistä. Tämä suunnitteltiin vuonna 1986 ja se kantaa nimeä Sanxion. Kyseessä oli räiskintäpeli, joka kehitettiin Commodore 64:lle. Sanxion oli suomalaisen Stavros Fasoulasin suunnittelema. Se, mistä Sanxion sai aikoinaan erityistä kiitosta, oli sen hyvin suunniteltu pelimusiikki, joka oli Rob Hubbardin säveltämää.
Tässä kohtaa meidän on pakko mainita toinenkin suomalainen, samaisena vuonna julkaistu peli. Moni nimittäin pitää kyseistä peliä pelinä, josta koko suomalainen peliteollisuus lähti liikkeelle. Peli kantaa nimeä Uuno Turhapuro muuttaa maalle. Peli oli aikoinaan todella suosittu ja moni ehkä muistaakin pelanneensa tätä samaiseen elokuvaan perustuvaa peliä.
Snake eli matopeli kuuluu tietysti legendaarisimpiin, suomalaisiin peleihin. Peliä pelattiin 90-luvulla Nokian puhelimilla ja varmasti jokainen tuolloin nokialaisen omistanut pelasi peliä ainakin kokeillakseen, mistä on kyse. Innokkaimmat näpyttelivät peliä aina tilaisuuden koittaessa. Snake oli valmiina vanhoissa Nokioissa.
Lisää suosittuja suomalaisia pelejä
Jos edellämainitut pelit olivat suosittuja, niin nämä pelit ovat saavuttaneet vielä suuremman suosion. Mainitaan ensimmäisenä kaksi sanaa: Angry Birds. Kyseinen pelisarja saavutti aivan huikean suosion ympäri maailman. Suomalainen peliyhtiö Rovio julkaisi pelin vuonna 2009 ja loppu on historiaa. Angry Birds julkaistiin iOS-käyttöjärjestelmällä toimiviin laitteisiin, mutta sen on sittemmin saanut ladattua mille tahansa muullekin laitteelle.
Angry Birds menestyi niin hyvin, että se sai jopa oman tv-sarjansakin. Onpa olemassa myös pelin hahmoihin perustuvia lautapelejä, pehmoleluja, lejuja, avainmenperiä, vaatteita ja mitä tahansa muuta keksitkään. Pelin hahmot voivat käytännössä olla kaikkialla. Onpa vihaisia lintuja nähty niin täytekakkujen sokerikuorrutteen muodossa kuin puhelinten kuorinakin.
Max Payne on toinen suomalainen peli, joka saavutti suosiota myös maailmalla. Peli julkaistiin alunperin vuonna 2001. Kyseessä on poliisipeli ja pelaajat pitävät pelissä muunmuassa sen hyvin huolellisesti kehitellystä juonesta sekä elokuvamaisesta tyylistä.
Clash of Clans on vuonna 2012 julkaistu mobiilipeli, joka saavutti samantien suursuosion. Pelin takana hääri pelikehittäjä Supercell, jonka suosio nousi samantien pelin julkaisun jälkeen. Supercell onkin yksi Suomen menestyneistä peliyrityksistä. Itse pelissä pelaaja pääsee rakentamaan omaa kylää ja kehittämään sitä. Pelissä voidaan hyökätä muihin kyliin (online-tilassa).
Suomalainen peliteollisuus
Suomalainen peliteollisuus on maailmalla aivan oma juttunsa. Suomalaiset pelit erottuvat yleensä joukosta, joka on tietysti erittäin positiivista menestyksen kannalta. Suomalaisissa peleissä esiintyy yleensä jotain hyvin erottuvaa, kuten Angry Birdsin vihreät porsaat. Miksi porsaat ovat vihreitä? Aivan!
Suomalainen peliteollisuus erottuu muun maailman peliteollisuudesta oikeastaan kaikilla peliominaisuuksillaan. Eroavaisuudet alkavat jo pelkästä äänimaailmasta. Musiikki on mieleen painuvaa, erilaista, joskus jopa ihmetystä herättävää ja voisi sanoa, että aivan loistavaa! Muistatko sinä heti, millainen on Angry Birdsin musiikki tai muistatko niiden omintakeiset äänet?
Jos mietitään suomalaisia pelivalmistajia, niin esimerkiksi Supercellin suosio alkoi melko yhtäkkisesti. Yhtiö menestyi käytännössä kahden supersuositun pelin ansiosta. Supercell myi osake-enemmistönsä japanilaisyhtiölle ja nettosi tästä peräti 1,1 miljardia euroa – ei huono!
Rovio on peliyhtiö, jonka tulonlähteet ovat kasvaneet pelkästä pelistä räjähdysmäisesti. Angry Birds ei nimittäin ole enää mobiilipeli, vaan siihen perustuen on esimerkiksi avattu jopa Angry Birds -huvipuistoja ja jopa esikouluja. Onpa olemassa myös näihin vihaisiin lintuihin perustuvia leikkipuistoja, leluja ja jopa elintarvikkeita. Onko siis enää mitään, mihin ei vihaisten lintujen kuvia saisi? Voisi siis sanoa, että menestys on todella räjähdysmäistä ja loppua ei näy.